De geschiedenis van voetbalshowbizzjournalistiek (deel 3, slot)

Na alle nuances en voorbehouden die ik in deel 1 en deel 2 van deze serie heb gemaakt, kunnen we achteraf stellen dat op 29 augustus 1973 de showbizzjournalistiek zoals we die nu kennen een aanvang nam: de eerste Lady Kick verscheen op de achterpagina van Kick.

Zoals gezegd was het niet voor het eerst dat er iets over het privéleven van voetballers of hun vrouwen werd gepubliceerd. Wat er nieuw was, was de openlijke en gestructureerde aandacht voor dit aspect van de journalistiek. De voetbalvrouw werd geïnstitutionaliseerd. Erkend werd dat voetbalvrouwen van zichzelf interessant waren, dat mensen wilden lezen wat zij over allerhande onderwerpen vonden.

In deze revolutionaire editie zijn Yvonne en Theo van Duivenbode aan het woord. We leren dat zij een poes hebben die Ajax heet, dat Yvonne van pannenkoeken houdt en Theo later manager wil worden. Tot dan toe dachten journalisten dat dit onbenullige informatie was. In de serieuze voetbaljournalistiek was het niet bon ton om te schrijven over de liefde voor pannenkoeken van Theo van Duivenbode. Hoe onterecht dit was, bleek uit het overweldigende succes van Lady Kick. Geleidelijk verdween het taboe op persoonlijke verhalen.

Janny Geilman
Bram (in het hartje) en Janny Geilman

Vanaf dit moment zou het crescendo gaan met de totaaljournalistiek. De “gewone” boulevardpers schreef over voetballers en hun vrouwen als gewone sterren. Als Lady Kick er nooit was geweest, waren de biografieën van Yvonne Gullit en Magali Gorré er nooit geweest en hadden we nu misschien nooit van Sylvie en Yolanthe gehoord. Het belang van Lady Kick kan nauwelijks overschat worden: zonder Lady Kick had FC Boulevard mogelijk niet eens bestaan.

De begeleidende teksten bevatten altijd dezelfde informatie. Beide partners vertelden wat hun favoriete gerecht was, van welke literatuur en muziek ze hielden wat ze aan elkaar waardeerden en wat niet. Bij Janny Geilman, de vrouw van Roda-doelman Bram Geilman (foto links), leverde dat de volgende tekst op:

Zij eet ’t liefst rijsttafel; hij is gek op mosselen. Als ze lezen, dan zij Asterix en hij stripdetectives. Haar favoriet in de showbusiness is Gilbert O’Sullivan, de zijne Crosby, Stills, Nash &Young. Zij prijst vooral zijn vele werk in het huishouden van bed opmaken tot aardappelen schillen toe. Hij bewondert  het dat zij ’t voor hem over heeft vaak alleen te zijn. Zij moppert erop dat hij zijn kleren vergeet op te ruimen; hij dat zij niet direct de knoopjes aan zijn overhemd zet.

De redactie had wellicht niet eens in de gaten wat voor goudmijn ze in handen hadden. Aan de Lady Kicks werd een paar regels gewijd, maar er hadden hele boekwerken geschreven kunnen worden. Waarom heet de poes van Yvonne van Duivenbode Ajax? De lezers van Kick bleven destijds in het ongewisse. In het boek dat mijn leven veranderde, Voetbalvrouwen van Bram de Graaf, is deze leemte overigens gevuld. Theo en Yvonne hadden de poes gekregen van een Ajacied. Na Theo’s veelbesproken overstap naar Feyenoord werd met de schenker overeengekomen dat zij de poes mochten houden als deze de naam Ajax zou krijgen.

Bram en Janny Gildeman

Yvonne, die zich als vrouw van een Feyenoorder toch al niet helemaal op haar gemak voelde in Amsterdam, moest ‘s avonds de galerij van haar flat op om de poes naar binnen te roepen. Bijna fluisterend riep zij “Ajax, Ajax!”. Yvonne hoorde het gegniffel van de buren achter hun gordijnen. De tragiek en eenzaamheid die schuilgaan achter een schijnbaar triviaal feit, zijn enorm.

Ook Janny en Bram Geilman hebben een verhaal. Zij zouden later de ouders worden van een zoon: Thierry. Hij had zo veel moeite met zijn achternaam dat het hele gezin besloot om de naam te veranderen. Tegenwoordig gaat de familie door het leven als Gildeman. Op de foto rechts is te zien dat ze tegenwoordig nog altijd gelukkig zijn met elkaar.

Na enig onderzoek blijkt dat de Lady Kicks van toen garant staan voor dergelijke anekdotes en sommigen zelfs voor schitterende verhalen. Om hieraan recht te doen zal de geschiedenis van de showbizzjournalistiek, die voldoende is behandeld, overgaan in een nieuwe serie op FC Boulevard: Lady Kick!

 

Een reactie op “De geschiedenis van voetbalshowbizzjournalistiek (deel 3, slot)

  1. Bram is een ontzettende aardige man als kind bij hem thuis handtekening gaan halen
    Hij deed niet moeilijk en was zeer vriendelijk ondanks dat hij miss gedacht heeft alweer iemand aan de deur.
    Kortom hij heeft indruk op mij gemaakt omdat hij zo sympathiek was .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.